W dniach 18 – 21 maja 2012 na terenach Rzeszowszczyzny odbył się już po raz XIII Podkarpacki Rajd Pojazdów Zabytkowych organizowany przez Automobilklub Rzeszowski. Rajd był jednocześnie II rundą Mistrzostw Polski oraz częścią Nocy Muzeów jaka odbywała się w całym kraju, na którym nie mogło zabraknąć reprezentacji Automobilklubu Krakowskiego. Ze względu na Noc Muzeów impreza rozpoczęła się z jednodniowym przesunięciem. Organizatorzy przywitali uczestników we wnętrzu bazy rajdu – Hotelu „Hetman” – wystawą o historii Mikrusa.
Na starcie sobotniego późnego poranka stanęło siedem Krakowskich załóg, tuż po testach: BRD i z historii motoryzacji. Na trasie całego rajdu zawodnicy musieli spisywać z tablic lub znaków drogowych informacje typu ograniczenia prędkości czy tonażu, nazwy miast i numerki organizatora, które stanowiły bezosobowe PKP – y.
Podczas etapu pierwszego odwiedziliśmy: Zakład naprawczy jednego z członków klubu Rzeszowskiego, gdzie sprawdzono naszą wiedzę z części samochodowych, oraz Zakład Naprawczy Samochodów „ZNS” w Boguchwale, gdzie odbywa się naprawa wałów poprzez azotowanie jonowe. Na terenie „ ZNS” odbyły się dwie próby Sz-1 i Sz-2 oraz poczęstunek i zwiedzanie zakładu. Następnie, etapem drugim, skrupulatnie spisując PKP – y powróciliśmy do Rzeszowa. Meta tego etapu znajdowała się w Muzeum Techniki. Na terenie Muzeum odbywała się międzynarodowa wystawa sprzętu i wyposażenia militarnego oraz stała wystawa mundurów militarnych czy wystawa motoryzacji zabytkowej i współczesnej. Prezentowana tu była m.in. zrekonstruowana SYRENA SPORT. Tuż po starcie do kolejnego etapu odbyły się dwa OTJ – ty, próba Sz-3 oraz „pętla” – podchwytliwy manewr z ukrytym PKP – em, który wielu pominęło sugerując się uśmiechniętym sędzią przybijającym stempelek PKP – u następnego. Po przerwie w Kraczkowej gdzie właściciele Karczmy ugościli zawodników obfitym swojskim poczęstunkiem, ruszyliśmy na trasę etapu czwartego. Ten odcinek trasy ukończyliśmy pomiędzy budynkami nowoczesnej architektury Galerii Handlowej „Millenium Hall”. Odbyła się tutaj szybka próba Sz-4 z szykanami i wystawa pojazdów na dziedzińcu Galerii oraz jeszcze raz ta sama szybka próba jako Sz-5.
Po powrocie do bazy rajdu trwały szybkie przygotowania do Konkursu Elegancji. Przebrane załogi sukcesywnie ruszały w kierunku Rzeszowskiej Starówki gdzie najpierw odbył się wyścig uliczny, a następnie Konkurs Elegancji pod Ratuszem w blasku zachodzącego słońca i tłumach widzów. Prezentacja odbyła się w dostojnym stylu, mianowicie każdy pojazd był wprowadzany na prezentacje przez modelki i modeli.
W niedziele rano, do startu przygotowani byli wszyscy uczestnicy MPPZ oraz dołączył rajd Ligi Otwartej Youngtimer- ów. Wspólnie ruszyliśmy do etapu piątego, podczas którego odbyła się próba Sz-6, tzw. ”macanka”, OTJ-3 i oczywiście bezosobowe PKP – y. Po poczęstunku w Niebylcu, dojechaliśmy do Komborni. Tu znajduje się Dworek z historią sięgającą XVI wieku. Wzniesiony został w miejscu starego zamku, przez Ignacego Urbańskiego, stolnika przemyskiego, właściciela Komborni, w połowie XVIII wieku. Obecnie we wnętrzach dworu znajduje się hotel i SPA. Zawodnicy obu rajdów przy kawie oczekiwali na start Próby Górskiej na regularność, która odbyła się na odcinku IX Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski w Prządkach. Oczekiwanie na start znacznie przedłużyło się po informacji, że jedna z załóg sportowych dachowała na trasie naszej regularności. Po sprawniej akcji służb ratunkowych i my mogliśmy wystartować na trasę malowniczego górskiego terenu pod Korczyną. W jeździe na regularność na trasie GSMP w Korczynie wygrała załoga Grażyna Hołojuch – Erwin Meisel , która jako jedyna przejechała tą trasę na zero, czyli idealnie. Załoga to Komandorzy Rajdu Polski Historycznego, rajdu, którego formułą jest jazda na regularność. Odcinek był perfekcyjnie przygotowany i zabezpieczony, a przy całej trasie tłumnie przybyli widzowie. Dalej, jadąc swoim rytmem dotarliśmy do Boguchwały na teren Zespołu Pałacowego. Tuż przed metą rajdu odbył się ostatni OTJ – 4 i próba zabawowa. Następnie w głębi parku przed pałacem odbył się Konkurs Elegancji. Pałac został wybudowany przez księcia Teodora Konstantego Lubomirskiego w 1728 r. z wykorzystaniem murów wcześniejszego dworu obronnego. Była to niegdyś wspaniała barokowa rezydencja. Z Boguchwały indywidualnie powróciliśmy do bazy rajdu. Wieczorem odbyło się uroczysta kolacja i rozdanie nagród.
Wyróżnienia w Konkursach Elegancji otrzymali:
- Polski Fiat 508 III Junak z 1935r. – Marii Kramarczyk
- Triumph Spitfire 1500 z 1978r. - Pawła Łopatki
W klasyfikacji prób sportowych następujące miejsca zajęli:
- II miejsce w Klasie PRE 1945 – Maria Kramarczyk Polskim Fiatem 508 III Junak z 1935r.
W klasyfikacji II rundy MPPZ następujące miejsca zajęli:
Klasa PRE 1945
- I miejsce – Maria Kramarczyk i Małgorzata Martinek –Polski Fiat 508 III Junak 1935 r.
Klasa POST 1960
- IV miejsce – Grażyna Hołojuch i Erwin Meisel – Fiat 124 Spider 1970r.
- V miejsce – Karol Filas i Karolina Brukszo – Skoda 1000 MB 1968r.
- VIII miejsce – Tamasz Janik I Gabriel Baran – Skoda 1000 MB 1968r
- IX miejsce – Marek Suwalski i Katarzyna Kaczmarzyk – Mercedes 250 W 113 1967r.
Klasa POST 1970
- VII miejsce - Paweł Łopatka i Beata Bojan – Triumph Spitfier 1978r.
- X miejsce – Bogusław Sajdak i Tomasz Sajdak – Mercedes W 114 1972r.
Relacja i zdjęcia Kasia Kaczmarzyk
































































































































