RELACJA ( Kasia Kaczmarzyk )
Piątek:
Tegoroczny Krak’2012 – Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych oraz eliminacja Mistrzostw Polski – wpisał się w pamięć zawodnikom pod względem malowniczej trasy i związanymi z nią atrakcjami. Rajd rozegrany został w dniach 5 – 8 lipca 2012 , do którego przystąpili zawodnicy z Włoch, Ukrainy, Anglii, Niemiec i oczywiście z Polski. Z pośród wielu pięknych pojazdów, kilka zasługuje na wspomnienie m.in. Fiaty i Lancie z Włoch, które przyjechały do Polski na kołach, tak jak pojazdy z Ukrainy, zwłaszcza Sergiey i Ganna Tyschenko pokonując 1400km do samej granicy Zaporożcem ZAZ 965 z 1964; z Niemiec DKW F5 z 1936 prowadzone przez Ritę Braune wraz z mężem Haraldem – wzbudzającym sensacje częstując nas kiszonymi ogórkami podawanymi z nocnika miśnieńskiej porcelany na teleskopowym widelcu; czy debiut Fiata 128 Sport Coupe 1973r. Pawła Kobylańskiego oraz Citroen C4 1930r. Kuby Zawadzkiego – obserwatora, który sprawił nam ogromną przyjemność pełniąc swoją funkcje zza kierownicy automobila.
Czwartkowe popołudnie w bazie rajdu Hotelu „Fero – Express” można było podziwiać Jaguara XK 140 z 1955r. Barbary i Stanisława Gieratów oraz Mercedesa 300 SL Roadster z 1962r. Tadeusza Kozioła.
Pierwszy dzień zmagań rajdowych, tradycyjnie należał do intensywnie pracowitego piątku, dodając do tego upalną pogodę. Pierwszy etap z Krakowa do Wadowic obfitował w sportową rywalizacje na próbach sportowych, róży wiatrów u podnóża klasztoru Kamedułów na Bielanach, otj na zadaną prędkość po wąskim i zawiłym odcinku, filmowanym z ukrycia „STOPIE”, a to wszystko w scenerii malowniczych wzniesień i dolin rzeki Skawy czyli południowo – zachodniej części Małopolski.
Na płycie Rynku w Wadowicach odbyła się wystawa pojazdów. W trakcie jej trwania zawodnicy mogli zwiedzać: Bazylikę Mniejszą Ofiarowania NMP i dom rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II.
Kolejne etapy zaprowadziły uczestników do Zakrzowa na teren Dworu o charakterze neoklasycznym wchodzący w skład zabudowań podworskich , został wybudowany pod koniec wieku XIX przez Jego Cesarską Wysokość Arcyksięcia Rainera Habsburga. Po przerwie, krótkim etapem rajd dojechał do Kalwarii Zebrzydowskiej, gdzie odbyło się zwiedzanie Sanktuarium Pasyjno-Maryjne oo. Bernardynów. Następnie do Lanckorony – XIII wiecznego miasta na szczycie góry lanckorońskiej z ruinami zamku. W Rynku Lanckorońskim ,na Szlaku Bursztynowym, który jest najbardziej stromym rynkiem w Europie, odbyła się wystawa pojazdów. Rynek jest otoczony domami, pokrytymi gontem dachy z głębokimi podcieniami (kupcy w czasie targów i jarmarków wystawiali tu towary). Malutkie okna, szerokie i wysokie bramy, kryjące przejazdowe sienie. Przed bramami przykryte klapami wejścia do piwnic (kiedyś kupcy trzymali w nich towary). W jednym z domów znajduje się muzeum – izba urządzona tak, jak w XIX w. wyglądały lanckorońskie mieszkania. Są narzędzia rolnicze, gigantyczne buty woźnicy i makieta rynku sprzed wielkiego pożaru. Dzięki Pani Wójt – Zofii Oszackiej oraz Muzeum, zawodnicy mogli zwiedzić Rynek, muzeum oraz skosztować regionalnych wyrobów.
Po starcie do ostatniego piątkowego etapu rozpoczęły się dalsze zmagania sportowe, m.in. próby zabawowe, fałszywe PKP-y czy próba regularności nad brzegiem Wisły u podnóża Klasztoru Benedyktynów w Tyńcu.
Po zmroku, wszyscy uczestnicy zostali przewiezieni w samo serce Krakowa. Na jednym ze statków pod Wawelem odbyła się biesiadna kolacja i niespodzianka wieczoru – rejs po Wiśle. Dzięki fantastycznej atmosferze biesiadna kolacja przerodziła się w potańcówkę w rytmach muzyki z krajów z jakich pochodzili zawodnicy. Największym powodzeniem cieszyły się piosenki włoskie oraz dedykacje jakie zawodnicy między sobą posyłali za pośrednictwem DJ-ja.
Sobota:
Drugi dzień zmagań rajdu KRAK’2012 rozpoczął się upałem i częścią sportową. Ponownie nad brzegiem Wisły w Tyńcu odbyła się próba regularności i precyzyjności w zachowaniu takiego samego czasu przejazdu jak poprzedniego dnia. Podczas trwającego etapu zawodnicy rozwiązywali test z pytaniami z historii literatury czy Rajdów Polski. Meta etapu usytuowana była w bramie wjazdowej do Fortu cytadelowego 2 „Kościuszko”., na szczycie wzgórza Sikornik. Tu pojazdy zostały ustawione adekwatnie do półkolistego kształtu fortu, a zawodnicy udali się na Kopiec Kościuszki podziwiać panoramę Krakowa oraz zwiedzali muzeum wewnątrz fortu.
Tuż po starcie do ostatniego etapu, w Przegorzałach odbyły się Otj-ty. Trasa tego odcinka przebiegała m.in. wzdłuż Błoni Krakowskich, części Plant , aż do Rynku Głównego. W Rynku odbył się konkurs elegancji oceniany przez zaproszonych gości m.in. prezydentową Barbarę Majchrowską. Podczas trwającej wystawy automobili, zawodnicy zwiedzali Wieżę Mariacką, a szczęśliwcy mieli okazje posłuchać Hejnału Krakowskiego stojąc obok trębacza. Jury w konkursie elegancji nagrodziło:
- Erharda i Ute Weser z Niemiec – Citroen B 14G z 1927r.
- Rite i Haralda Braune z Niemiec – DKW F5 z 1936r.
- Macieja i Grazynę Chachulskich z Niemiec – Mercedes W 121 190 SL z 1961r.
- Sergieya i Ganne Tyschenko z Ukrainy – Zaporożec ZAZ 965 z 1964r.
- Piotra i Halinę Małecckich z Poznania – Ford Eifel z 1937r.
Przyznano również nagrody specjalne:
- Grzegorzowi Chmielewskiemu – Volvo 144 S z 1969r.
- Pawłowi i Agnieszce Brukszo – BMW 2002 Ti z 1970r.
- Barbarze Gierat – Jaguar XK 140 z 1955r. – Za piękny stylowy kapelusz
Wieczorem w bazie rajdu odbył się Bal Komandorski z nagrodzeniem zwycięzców i pozostałych uczestników pamiątkowymi statuetkami. Podczas wieczoru padło wiele podziękowań, ale najbardziej reprezentatywne były ze strony Auto – Fan – Klub ZAZ-KOZAK z Lwowa. Przedstawiciele klubu ZAZ podziękowali za współprace miedzy naszymi klubami, zwłaszcza o tak bogatej wspólnej historii oraz za liczną krakowską reprezentację podczas tegorocznego Leopolis Grand Prix we Lwowie. Tą okazję uczono lampką szampana. Po balu część Rajdowiczów udała się na Krakowski Kazimierz , aby uczestniczyć w dorocznym Festiwalu Kultury Żydowskiej i kontynuować zabawę.
Wszystkim uczestnikom Kraka’2012 serdecznie dziękujemy i zapraszamy na kolejne rajdy.
GALERIA:
Karol Filas Piątek
Karol Filas Sobota
Jan Sentyrz
Tadeusz Kozioł
05.07.2012 – CZWARTEK
- od 16.00 – Powitanie uczestników, rejestracja zawodników – Hotel Fero Express,ul. Bolesława Śmiałego 60, badanie techniczne pojazdów
06.07.2012 – PIĄTEK
Jazda okrężna na trasie:
- Kraków – Wadowice – Zakrzów – Kalwaria Zebrzydowska – Lanckorona –Kraków
- Na trasie próby sportowe i zabawowe, zwiedzanie Sanktuarium Pasyjno –Maryjnego
- Wieczór Biesiadny, rejs stateczkiem po Wiśle.
07.07.2012 – SOBOTA
Jazda okrężna na trasie :
- Baza Rajdu – Kopiec Kościuszki – Rynek Główny
- Zwiedzanie Kopca Kościuszki
- Wystawa i Konkurs Elegancji w Rynku Głównym
- Zwiedzanie Wieży Mariackiej kościoła Najświętszej Marii Panny
- Wieczorem Bal Komandorski, ogłoszenie wyników i rozdanie nagród
08.07.2012 – NIEDZIELA
- śniadanie i pożegnanie uczestników.
Sponsorzy Rajdu KRAK 2012:
Sponsorzy Medialni Rajdu KRAK 2012:
WYNIKI :
VII Runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych
Organizator: Automobilklub Krakowski 05 – 08 VII. 2012
SAMOCHODY:
Klasa: PRE 1945
Miejsce |
Zawodnik |
Pilot |
Automobilklub |
Samochód |
Rok |
Punkty do MPPZ |
1 |
Małecki Piotr | Małecka Halina | A. Wielkopolski | Ford Eifel | 1937 |
16 |
2 |
Stoch Marian | Jerzykowski Grzegorz | A. Beskidzki | BMW 326 Drauz | 1938 |
14 |
3 |
Weser Erhard | Weser Ute | IG Oldtimer Nederland | Citroen B 14G | 1927 |
0 |
4 |
Hołubowicz Witold | Hołubowicz Ewa | A.Wielkopolski | Singer 9 | 1939 |
12 |
5 |
Braune Rita | Braune Harald | Motorveteranen Dresden | DKW F5 | 1936 |
0 |
SAMOCHODY:
Klasa: POST 1945
Miejsce |
Zawodnik |
Pilot |
Automobilklub |
Samochód |
Rok |
Punkty do MPPZ |
1 |
Drąg Maciej | Wańczycka-Drąg Edyta | A. Rzeszowski | Saab 96 |
1960 |
16 |
2 |
Wieczorek Anna | Wieczorek Arkadiusz | A. Śląski | Porsche 356 |
1959 |
14 |
3 |
Gawęda Roman | Gawęda Agnieszka | A. Lubelski | AWZ P70 Zwrckau |
1958 |
12 |
4 |
Gierat Stanisław | Gierat Barbara | A. Krakowski | Jaguar XK 140 |
1955 |
1 |
5 |
Czekaj Adam | Pękala Grzegorz | A. Krakowski | Warszawa M-20 |
1955 |
1 |
6 |
Stelmach Johann | Stelmach Maria | A. Beskidzki | Mercedes 190 SL |
1958 |
11 |
SAMOCHODY:
Klasa: POST 1960
Miejsce |
Zawodnik |
Pilot |
Automobilklub |
Samochód |
Rok |
Punkty do MPPZ |
1 |
Brukszo Paweł | Brukszo Agnieszka | A. Polski | BMW 2002 Ti | 1970 |
16 |
2 |
Stryczak Marcin | Stryczak Agnieszka | A. Częstochowski | Porsche 911 | 1966 |
14 |
3 |
Durczyński Tadeusz | Skrzyszewski Mirosław | A. Śląski | Alfa Romeo Gulia | 1967 |
12 |
4 |
Stychno Krzysztof | Penar Leszek | A.Ślaski | Mercedes 250 S W108 | 1966 |
11 |
5 |
Kękuś Jerzy | Kusia Jacek | EAA | Jaguar E-Type Cabrio 4,2 | 1969 |
10 |
6 |
Korpas Gregor | Korpas Christine | A. Śląski | Porsche 912 | 1967 |
9 |
7 |
Chmielewski Grzegorz | Roszkowski Mateusz | A. Krakowski | Volvo 144 S | 1969 |
1 |
8 |
Ciurzyński Wojciech | Ciurzyńska Elżbieta | A. Polski | Austin Healey 3000 MK-III | 1967 |
8 |
9 |
Bandrovskyy Semen | Nakonechna Oksana | ZAZ-Kozak Lwów | Zaporożec ZAZ-965 | 1964 |
0 |
10 |
Chachulski Maciej | Chachulska Grażyna | MC Bruhl | Mercedes W121 190 SL | 1961 |
0 |
11 |
Tyschenko Sergiey | Tyschenko Ganna | ZAZ-Kozak Lwów | Zaporożev ZAZ-965 | 1964 |
0 |
12 |
Borkowski Andrzej | Kilarski Marek | A. Lubelski | Mercedes 114 | 1969 |
7 |
13 |
Żaliński Szymon | Zaliński Wojciech | A. Krakowski | Mercedes W108 280S | 1969 |
1 |
14 |
Langer Mariusz | Winiarz Piotr | MC Bruhl | Mercedes 123W 110 | 1967 |
0 |
15 |
Marangoni Mario | TEAM 500 Itali | Fiat 500 | 1969 |
0 |
|
16 |
Zamunaro Antonio | De Pretto Rosellina | TEAM 500 Itali | Fiat 500 Abarth 695 | 1965 |
0 |
SAMOCHODY:
Klasa: POST 1970
Miejsce |
Zawodnik |
Pilot |
Automobilklub |
Samochód |
Rok |
Punkty do MPPZ |
1 |
Żuk Marcin | Żuk Marta | A. Śląski | Lancia Fulvia Berlina | 1971 |
16 |
2 |
Adamczyk Tomasz | Adamczyk Agnieszka | EAA | Mini Morris 850 | 1972 |
14 |
3 |
Burtan Artur | Czopek Dariusz | EAA | Fiat128 Sport Coupe | 1975 |
12 |
4 |
Mrowiec Olaf | Mrowiec Jarosław | A.Śląski | MG Midget | 1976 |
11 |
5 |
Mączewski Krzysztof | A. Lubelski | Volkswagen Karmann | 1972 |
10 |
|
6 |
Vogt Steven | Vogt Alexandra | MG Oloners Club | MG B | 1972 |
0 |
7 |
Flögerhöfer Dieter | Bartel Dorota | Alfa Deutschland | Mercedes W107 350SL | 1978 |
0 |
8 |
Binotto Antonio | Petronice Renata | TEAT 500 Itali | Lancia Fulvia Coupe | 1972 |
0 |
9 |
Di Stefano Salvatore | Orlando Romina | TEAM 500 Itali | Fiat 126 | 1976 |
0 |
10 |
Gąsior Czesław | Walach Franciszek | A. Śląski | Mercedes 116 | 1978 |
9 |
11 |
Kobylański Paweł | Żółtowska Jolanta | A. Wielkopolski | Fiat 128 Sport Coupe | 1973 |
8 |
12 |
Kękuś Marek | Kękuś Adam | EAA | Jaguar E-Type V12 | 1971 |
7 |