Rajd Krak 2012

RELACJA   (  Kasia  Kaczmarzyk )

Piątek:

Tegoroczny Krak’2012 – Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych oraz eliminacja Mistrzostw Polski – wpisał się w pamięć zawodnikom pod względem malowniczej trasy i związanymi z nią atrakcjami.  Rajd rozegrany został w dniach 5 – 8 lipca 2012 , do którego przystąpili zawodnicy z Włoch, Ukrainy, Anglii, Niemiec i oczywiście z Polski. Z pośród wielu pięknych pojazdów, kilka zasługuje na wspomnienie m.in. Fiaty i Lancie z Włoch, które przyjechały do Polski na kołach, tak jak pojazdy z Ukrainy, zwłaszcza Sergiey i Ganna  Tyschenko pokonując 1400km do samej granicy Zaporożcem ZAZ 965 z 1964; z Niemiec DKW F5  z 1936 prowadzone przez Ritę Braune  wraz z mężem  Haraldem – wzbudzającym sensacje częstując nas kiszonymi ogórkami podawanymi z nocnika miśnieńskiej porcelany na teleskopowym widelcu; czy debiut Fiata 128 Sport Coupe 1973r. Pawła Kobylańskiego oraz Citroen C4 1930r. Kuby Zawadzkiego – obserwatora, który sprawił nam ogromną przyjemność pełniąc swoją funkcje zza kierownicy automobila.

Czwartkowe popołudnie w bazie rajdu Hotelu „Fero – Express” można było podziwiać Jaguara XK 140 z 1955r. Barbary i Stanisława Gieratów oraz Mercedesa 300 SL Roadster z 1962r. Tadeusza Kozioła.

Pierwszy dzień zmagań rajdowych, tradycyjnie należał do intensywnie pracowitego piątku, dodając do tego upalną pogodę. Pierwszy etap z Krakowa do Wadowic obfitował w sportową rywalizacje na próbach sportowych, róży wiatrów u podnóża klasztoru Kamedułów na Bielanach, otj na zadaną prędkość po wąskim i zawiłym odcinku, filmowanym z ukrycia „STOPIE”, a to wszystko w scenerii malowniczych wzniesień i dolin rzeki Skawy czyli południowo – zachodniej części Małopolski.

Na płycie Rynku w Wadowicach odbyła się wystawa pojazdów. W trakcie jej trwania zawodnicy mogli zwiedzać: Bazylikę Mniejszą Ofiarowania NMP i dom rodzinny Ojca Świętego  Jana Pawła II.

Kolejne etapy  zaprowadziły uczestników do Zakrzowa na teren Dworu o charakterze neoklasycznym wchodzący w skład zabudowań podworskich ,  został wybudowany pod koniec  wieku XIX przez Jego Cesarską Wysokość  Arcyksięcia Rainera Habsburga. Po przerwie, krótkim etapem rajd dojechał do Kalwarii Zebrzydowskiej, gdzie odbyło się zwiedzanie Sanktuarium Pasyjno-Maryjne oo. Bernardynów. Następnie do Lanckorony – XIII wiecznego miasta na szczycie góry lanckorońskiej z ruinami zamku. W Rynku Lanckorońskim ,na Szlaku Bursztynowym, który  jest  najbardziej stromym rynkiem w Europie, odbyła się wystawa pojazdów. Rynek jest otoczony domami, pokrytymi gontem dachy z głębokimi podcieniami (kupcy w czasie targów i jarmarków wystawiali tu towary). Malutkie okna, szerokie i wysokie bramy, kryjące przejazdowe sienie. Przed bramami przykryte klapami wejścia do piwnic (kiedyś kupcy trzymali w nich towary). W jednym z domów znajduje się muzeum –  izba urządzona tak, jak w XIX w. wyglądały lanckorońskie mieszkania. Są narzędzia rolnicze, gigantyczne buty woźnicy i makieta rynku sprzed wielkiego pożaru. Dzięki Pani Wójt – Zofii Oszackiej oraz Muzeum, zawodnicy mogli zwiedzić Rynek, muzeum oraz skosztować regionalnych wyrobów.

Po starcie do ostatniego piątkowego etapu rozpoczęły się dalsze zmagania sportowe, m.in. próby zabawowe, fałszywe PKP-y czy próba regularności nad brzegiem Wisły u podnóża Klasztoru Benedyktynów w Tyńcu.

Po zmroku, wszyscy uczestnicy zostali przewiezieni w samo serce Krakowa. Na jednym ze statków pod Wawelem odbyła się biesiadna kolacja i niespodzianka wieczoru – rejs po Wiśle. Dzięki fantastycznej atmosferze biesiadna kolacja przerodziła się w potańcówkę w rytmach muzyki z krajów z jakich pochodzili zawodnicy. Największym powodzeniem cieszyły się piosenki włoskie oraz dedykacje jakie zawodnicy między sobą posyłali za pośrednictwem DJ-ja.

Sobota:

Drugi dzień zmagań rajdu KRAK’2012 rozpoczął się upałem i częścią sportową. Ponownie nad brzegiem Wisły w Tyńcu odbyła się próba regularności i precyzyjności w zachowaniu takiego samego czasu przejazdu jak poprzedniego dnia. Podczas trwającego etapu zawodnicy rozwiązywali test z pytaniami z historii literatury czy Rajdów Polski. Meta etapu usytuowana była w bramie wjazdowej do Fortu cytadelowego 2 „Kościuszko”., na szczycie wzgórza Sikornik.  Tu pojazdy zostały ustawione adekwatnie do półkolistego kształtu fortu, a zawodnicy udali się na Kopiec Kościuszki podziwiać panoramę Krakowa oraz zwiedzali muzeum wewnątrz fortu.

Tuż po starcie do ostatniego etapu, w Przegorzałach odbyły się Otj-ty. Trasa tego odcinka przebiegała m.in. wzdłuż Błoni Krakowskich, części Plant , aż do Rynku Głównego. W Rynku odbył się konkurs elegancji oceniany przez zaproszonych gości m.in. prezydentową Barbarę Majchrowską. Podczas trwającej wystawy automobili, zawodnicy zwiedzali Wieżę Mariacką, a szczęśliwcy mieli okazje posłuchać Hejnału Krakowskiego  stojąc obok trębacza.  Jury w konkursie elegancji nagrodziło:

  • Erharda i Ute Weser z Niemiec                                                – Citroen B 14G z 1927r.
  • Rite i Haralda Braune z Niemiec                               – DKW F5 z 1936r.
  • Macieja i Grazynę Chachulskich z Niemiec          – Mercedes W 121 190 SL z 1961r.
  • Sergieya i Ganne Tyschenko z Ukrainy                 – Zaporożec ZAZ 965 z 1964r.
  • Piotra i Halinę Małecckich z Poznania                    – Ford Eifel z 1937r.

Przyznano również nagrody specjalne:

  • Grzegorzowi Chmielewskiemu – Volvo 144 S z 1969r.
  • Pawłowi i Agnieszce Brukszo     – BMW 2002 Ti z 1970r.
  • Barbarze Gierat                                              – Jaguar XK 140 z 1955r. – Za piękny stylowy kapelusz

Wieczorem w bazie rajdu odbył się Bal Komandorski  z nagrodzeniem zwycięzców i pozostałych uczestników pamiątkowymi statuetkami. Podczas wieczoru padło wiele podziękowań, ale najbardziej reprezentatywne były ze strony Auto – Fan – Klub ZAZ-KOZAK z Lwowa. Przedstawiciele klubu ZAZ podziękowali za współprace miedzy naszymi klubami, zwłaszcza o tak bogatej wspólnej historii oraz za liczną krakowską reprezentację podczas tegorocznego Leopolis Grand Prix we Lwowie. Tą okazję uczono lampką szampana. Po balu część Rajdowiczów udała się na Krakowski Kazimierz , aby uczestniczyć w dorocznym Festiwalu Kultury Żydowskiej i kontynuować zabawę.

Wszystkim uczestnikom Kraka’2012 serdecznie dziękujemy  i zapraszamy na kolejne rajdy.

 

GALERIA:
Karol Filas Piątek

Karol Filas Sobota

Jan Sentyrz





Tadeusz Kozioł












 

 

PROGRAM  RAJDU

 

05.07.2012 – CZWARTEK

  • od 16.00 – Powitanie uczestników, rejestracja zawodników – Hotel Fero Express,ul. Bolesława Śmiałego 60, badanie techniczne pojazdów

06.07.2012 – PIĄTEK

Jazda okrężna na trasie:

  • Kraków – Wadowice – Zakrzów – Kalwaria Zebrzydowska – Lanckorona –Kraków
  • Na trasie próby sportowe i zabawowe, zwiedzanie Sanktuarium Pasyjno –Maryjnego
  • Wieczór Biesiadny, rejs stateczkiem po Wiśle.

07.07.2012 – SOBOTA

Jazda okrężna na trasie :

  • Baza Rajdu – Kopiec Kościuszki  – Rynek Główny
  • Zwiedzanie Kopca Kościuszki
  • Wystawa i Konkurs Elegancji w Rynku Głównym
  • Zwiedzanie Wieży Mariackiej kościoła Najświętszej Marii Panny
  • Wieczorem Bal Komandorski, ogłoszenie wyników i rozdanie nagród

08.07.2012 – NIEDZIELA

  • śniadanie i  pożegnanie uczestników.

Sponsorzy Rajdu KRAK 2012:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sponsorzy Medialni Rajdu KRAK 2012:

 

WYNIKI :

VII Runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych

Organizator: Automobilklub Krakowski 05 – 08 VII. 2012 

SAMOCHODY:

Klasa: PRE 1945

Miejsce

Zawodnik

Pilot

Automobilklub

Samochód

Rok

Punkty do MPPZ

1

Małecki Piotr Małecka Halina A. Wielkopolski Ford Eifel 1937

16

2

Stoch Marian Jerzykowski Grzegorz A. Beskidzki BMW 326 Drauz 1938

14

3

Weser Erhard Weser Ute IG Oldtimer Nederland Citroen B 14G 1927

0

4

Hołubowicz Witold Hołubowicz Ewa A.Wielkopolski Singer 9 1939

12

5

Braune Rita Braune Harald Motorveteranen Dresden DKW F5 1936

0

SAMOCHODY:

Klasa: POST 1945

Miejsce

Zawodnik

Pilot

Automobilklub

Samochód

Rok

Punkty do MPPZ

1

Drąg Maciej Wańczycka-Drąg Edyta A. Rzeszowski Saab 96

1960

16

2

Wieczorek Anna Wieczorek Arkadiusz A. Śląski Porsche 356

1959

14

3

Gawęda Roman Gawęda Agnieszka A. Lubelski AWZ P70 Zwrckau

1958

12

4

Gierat Stanisław Gierat Barbara A. Krakowski Jaguar XK 140

1955

1

5

Czekaj Adam Pękala Grzegorz A. Krakowski Warszawa M-20

1955

1

6

Stelmach Johann Stelmach Maria A. Beskidzki Mercedes 190 SL

1958

11

SAMOCHODY:

Klasa: POST 1960

Miejsce

Zawodnik

Pilot

Automobilklub

Samochód

Rok

Punkty do MPPZ

1

Brukszo   Paweł Brukszo   Agnieszka A. Polski BMW   2002 Ti 1970

16

2

Stryczak   Marcin Stryczak   Agnieszka A. Częstochowski Porsche   911 1966

14

3

Durczyński   Tadeusz Skrzyszewski   Mirosław A. Śląski Alfa   Romeo Gulia 1967

12

4

Stychno   Krzysztof Penar   Leszek A.Ślaski Mercedes   250 S W108 1966

11

5

Kękuś   Jerzy Kusia   Jacek EAA Jaguar   E-Type Cabrio 4,2 1969

10

6

Korpas   Gregor Korpas   Christine A. Śląski Porsche   912 1967

9

7

Chmielewski   Grzegorz Roszkowski   Mateusz A. Krakowski Volvo   144 S 1969

1

8

Ciurzyński   Wojciech Ciurzyńska   Elżbieta A. Polski Austin   Healey 3000 MK-III 1967

8

9

Bandrovskyy   Semen Nakonechna   Oksana ZAZ-Kozak   Lwów Zaporożec   ZAZ-965 1964

0

10

Chachulski   Maciej Chachulska   Grażyna MC   Bruhl Mercedes   W121 190 SL 1961

0

11

Tyschenko   Sergiey Tyschenko   Ganna ZAZ-Kozak   Lwów Zaporożev   ZAZ-965 1964

0

12

Borkowski   Andrzej Kilarski   Marek A.   Lubelski Mercedes   114 1969

7

13

Żaliński   Szymon Zaliński   Wojciech A. Krakowski Mercedes   W108 280S 1969

1

14

Langer   Mariusz Winiarz   Piotr MC   Bruhl Mercedes   123W 110 1967

0

15

Marangoni   Mario TEAM   500 Itali Fiat   500 1969

0

16

Zamunaro   Antonio De   Pretto Rosellina TEAM   500 Itali Fiat   500 Abarth 695 1965

0

SAMOCHODY:

Klasa: POST 1970

Miejsce

Zawodnik

Pilot

Automobilklub

Samochód

Rok

Punkty do MPPZ

1

Żuk   Marcin Żuk   Marta A. Śląski Lancia   Fulvia Berlina 1971

16

2

Adamczyk   Tomasz Adamczyk   Agnieszka EAA Mini   Morris 850 1972

14

3

Burtan   Artur Czopek   Dariusz EAA Fiat128   Sport Coupe 1975

12

4

Mrowiec   Olaf Mrowiec   Jarosław A.Śląski MG   Midget 1976

11

5

Mączewski   Krzysztof A. Lubelski Volkswagen   Karmann 1972

10

6

Vogt   Steven Vogt   Alexandra MG Oloners   Club MG B 1972

0

7

Flögerhöfer   Dieter Bartel   Dorota Alfa   Deutschland Mercedes   W107 350SL 1978

0

8

Binotto   Antonio Petronice   Renata TEAT   500 Itali Lancia   Fulvia Coupe 1972

0

9

Di   Stefano Salvatore Orlando   Romina TEAM   500 Itali Fiat   126 1976

0

10

Gąsior   Czesław Walach   Franciszek A.   Śląski Mercedes   116 1978

9

11

Kobylański   Paweł Żółtowska   Jolanta A. Wielkopolski Fiat   128 Sport Coupe 1973

8

12

Kękuś   Marek Kękuś   Adam EAA Jaguar   E-Type V12 1971

7