1938 r. NSU/Fiat 1100

IMG_1771IMG_1765IMG_146700001088Fiat w ogrodzie15400001089

Właściciel: Andrzej Karbowski

FIAT/NSU 1100 GLÄSER z 1938 r.

Włoski styl i elegancja

Ten klasyczny europejski kabriolet został wprawdzie wyprodukowany w Niemczech, ale na licencji słynnego włoskiego Fiata Millecento (1100), którego produkcja rozpoczęła się w 1937 r. „Milliecento” był następcą nie mniej słynnego i bardzo ważnego w historii włoskiej firmy modelu „Balilla”, dobrze znanego w przedwojennej Polsce jako licencyjny Polski Fiat 508. Paradoksalnie samochód wyprodukowany w Niemczech jest jednym z najlepszych okazów włoskiej motoryzacji. Dynamiczna, a jednocześnie smukła i łagodna sportowa sylwetka tego samochodu do dziś rozpala wyobraźnię miłośników klasycznych, przedwojennych automobili.

 

Marka Fiat to osobny, bardzo obszerny rozdział historii włoskiej motoryzacji. Firma powstała w 1899 r. Od samego początku oferowała bardzo urozmaicone modele. Już w 1905 r. wśród samochodów produkowanych przez firmę Fiat można było znaleźć pojazdy z silnikami o mocy nawet 100 koni mechanicznych.

Z czasem firma zaczęła odnosić coraz większe sukcesy na całym świecie. W wielu krajach, w tym w Polsce, jej samochody stały się jednymi z najpopularniejszych pojazdów, kupowanych masowo przez całe pokolenia kierowców. Warto jednak pamiętać, że oprócz „samochodów dla ludu”, logo tej marki zdobiło także bardzo eleganckie i rzadkie modele. Do tej szczególnej kategorii zaliczał się także samochód, który z myślą o Gościach Galerii Krakowskiej, przedstawiamy na naszej wystawie.

Eksponowany egzemplarz jest w posiadaniu obecnego właściciela już ponad 40 lat (od lipca 1970 r.). W „pierwszym wcieleniu”, jako samochód do codziennego użytku, jeździł do 1974 r. Był wtedy czarny, a czerwona, ceratowa – praktyczna w kabriolecie tapicerka, ładnie się starzała. Od czasu generalnego remontu, w 1994 r., posiada nowy lakier w oryginalnych kolorach odtworzonych na podstawie zachowanych fragmentów. Tapicerkę zmieniono na skórzaną. Jako ciekawostkę można zaznaczyć, że na dolnych fragmentach chromowanych ramek reflektorów pozostawione są niewielkie fragmenty niebieskiego lakieru. Stanowią one ślad po zamalowaniu szkieł na niebiesko w czasie wojny, co miało zmniejszyć ryzyko zauważenia świateł z samolotu nieprzyjaciela.

Samochód od remontu w 1994 r. przejechał na kołach, tylko przy okazji różnego rodzaju imprez weteranów, ponad130 000 km. Brał również udział w zagranicznych zlotach: w Pradze, Düsseldorfie, Miluzie i Troyes w Szampanii.

Przed wojną niewielkie ilości Fiatów 1100 były montowane w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie, równolegle do licencyjnego Polskiego Fiata 508. Właśnie na takich samochodach zespół fabryczny Polskiego Fiata w 1938 r. wygrał XI Międzynarodowy Rajd Samochodowy Automobilkluby Polskiego, zaliczony do prestiżowego cyklu „Grand Prix”. Kapitanem zespołu był włoski kierowca Renato Ghisalba, poza nim starowali Jan Ripper, Stanisław Żychoń i Stefan Pronaszko – parę lat później pilot słynnego Dywizjonu 303. Sukces był tym większy, że indywidualnie wygrał krakowianin Jan Ripper – przed wojną najlepszy polski kierowca.

Warto zaznaczyć, że ten model Fiata skonstruowany w 1937 r. był na owe czasy bardzo nowoczesny i pozostał w produkcji w Niemczech i we Włoszech do połowy lat 50-tych, a we Francji jako Simca 8 nawet do 1958 r. Unowocześniony, ale ciągle ten sam silnik, napędzał kolejne modele Fiata 1100 R i 1100 D (również Fiata/NSU Neckar) do końca tal 70-tych. Zostały one zastąpione dopiero przez Fiata 128, kiedy licencyjne Fiaty były produkowane już na całym świecie, nawet na Nowej Zelandii.

 

dane techniczne: 

marka i model: FIAT/NSU 1100

typ karoserii: kabriolet A, 2+2, drezdeńskiej firmy Gläser

rok produkcji: 1938

kraj produkcji: Niemcy

prędkość max:105 km/h

moc max: 32KM (23,5 kW)

typ silnika: czterocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy

ilość biegów: 4+1

Zdobywca tytułu:

  • Mistrz Polski w klasie Pre 45 w 1997 r.
  • I Wice Mistrz Polski w klasie Pre 45 w 2000 r.
  • I Wice Mistrz Polski w klasie Pre 45 w 2001 r.
  • I Wice Mistrz Polski w klasie Pre 45 w 2003 r.