Rajd Polski Historyczny został stworzony w oparciu dwóch imprez samochodowych. Nawiązuje do tradycji Rajdu Polski, który jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najsłynniejszym rajdem samochodowym na świecie. Swoją formułę zapożyczył od Rallye Monte Carlo Historique. Regulamin 2 RPH dopuszcza samochody z lat 1946 – 1981 oraz grupę gości. Uczestnicy współzawodniczyli w jeździe na regularność, na historycznych trasach Rajdu Polski. Do rajdu przystąpiły 33 załogi z Polski, a także jedna z Węgier oraz Niemiec. Wśród uczestników można było dostrzec legendy kierownicy oraz uczestników Rajdów Polski czy Monte Carlo.
Tegoroczna trasa liczyła ponad 800 km i 19 odcinków specjalnych w tym po raz pierwszy odcinek nocny.
Pętla dnia pierwszego, która wystartowała spod bazy rajdu – hotelu „Piast” – przebiegała przez tereny Krakowa – Łapanowa – Białki Tatrzańskiej – Zakopanego – powracając do Krakowa. Wymagająca trasa dostarczała zawodnikom nie tylko rajdowej adrenaliny, ale także atrakcji turystycznych i krajobrazowych. Nie obyło się również bez awarii i … ale dzięki pomocy mieszkańców zawodnicy szybko powracali na asfalt.
Dzień drugi to pokonanie trudnej pętli Kraków – Maków Podhalański – Kraków. Zawodnicy mieli okazję przejechać po dnie kończącej się budowy zbiornika wodnego i zapory Świnna Poręba na Skawie.
W Makowie Podhalańskim przez cały dzień trwała kolejna edycja Miasteczka Rajdowego. Było to spotkanie historycznej motoryzacji z nowoczesną. Odbyły się prelekcje na temat bezpieczeństwa na drodze, rajdowa strefa serwisowa z konkursami, catering, koncerty i spotkania z gwiazdami.
Wieczorem, z Muzeum Inżynierii Miejskiej, zawodnicy wystartowali do nocnego etapu. Uczestnicy musieli pokonać tą samą trasę rajdu do Makowa Podhalańskiego i z powrotem lecz po raz pierwszy w warunkach nocnych. Pierwszy zawodnik pojawił się w bazie rajdu około godz. 2.30 nad ranem.
Po odespaniu najtrudniejszego etapu u stóp Wawelu, na pl. Wielkiej Armii Napoleona odbyła się Honorowa Meta z ogłoszeniem trzech pierwszych zwycięzców.
Rozdanie nagród oraz bal komandorski odbył się w Komorze Warszawa Kopalni Soli w Wieliczce, do której uczestnicy rajdu i zaproszeni goście zostali dowiezieni zabytkowymi autobusami z Muzeum Inżynierii Miejskiej.
2 Rajd Polski Historyczny bacznie był analizowany przez obserwatora FIA. Po mino sędziwego wieku pan Colin przejechał całą trasę rajdu, oraz wnikliwie kontrolował organizację imprezy.
Rajd Polski Historyczny stał się kandydatem do FIA Trophy For Historic Regularity Ralies 2014.
Relacja i zdjęcia: Kasia Kaczmarzyk