I Rajd Polski Historyczny 6 – 11 września 2012

Opublikowano dnia

 

 

Po raz pierwszy o planach zrealizowania takiego rajdu w Polsce usłyszałam 13 maja 2011 podczas Rzeszowskiego MPPZ. Na początku to był „sztański pomysł” Erwina Meisel, którym zaraził nim Grażynę Hołojuch i zaangażował do współpracy kolegę  Andrzeja Lenczowskiego z sekcji sportowej Automobilklubu Krakowskiego. Ideą rajdu jest podtrzymanie legendy Rajdu Polski zaliczanego do Mistrzostw Europy, w połączeniu sportu z turystyczno-krajoznawczym charakterem Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, a stworzeniem imprezy samochodowej na wzór  rajdu Monte Carlo Historique.  Po 1,5 roku pokonywania tysięcy kilometrów w poszukiwaniu ciekawej trasy, sponsorów, zmagając się z biurokracją i niespodziankami nadszedł czas wielkiego sprawdzianu.

W dniach 6 -11 września 2012 odbył się I Rajd Polski Historyczny. Do imprezy przystąpiło 56 załóg pojazdami w przedziale lat 1946 – 1981 oraz młodsze w grupie Gości.

Pierwsze dwa dni poświęcone były zapoznaniu się z materiałami rajdowymi, badanu technicznemu pojazdów i montażowi niezbędnych urządzeń monitorujących za pomocą GPS, do wykonywania pomiarów czasowych do 1 sekundy lub 10 metrów, na trasie rajdu. Po „Starcie Honorowym” na Krakowskim Rynku Głównym, rozpoczęły się kolejne dwa dni – zmagania z trasą rajdową o charakterze jazdy na regularność z prędkością zadaną 48,5 km/h, po drogach Małopolski, Śląska i Podhala, przy otwartym ruchu publicznym. Trasa dnia pierwszego liczyła sobie 408 km . Przebiegała przez Kraków – Czchów – Białkę Tatrzańską/Bania – Zakopane/Krupówki – Kraków. Z 408 km, 125 km stanowiły odcinki pomiarowe. Trasa dnia drugiego to 351km w tym 131 km odcinków pomiarowych, pomiędzy Krakowem – Makowem Podhalańskim – Stryszawą – Wisłą/Deptak – Krakowem. Trasa i charakter rajdu był dla zawodników wielkim wyzwaniem i wywołał wiele skrajnych emocji – górzysty teren, zmienna pogoda, wąskie kręte drogi, ruch publiczny na drogach i nieustanna  kontrola stałej prędkości.  Rekompensatą wysiłku były piękne widoki, do detalu dopracowana organizacja, przyjazne nastawienie do uczestników, wspaniała atmosfera i doskonała oprawa przy tłumach oglądających i mediach we wszystkich najbardziej atrakcyjnych miejscach turystycznych w jakich zatrzymywali się uczestnicy rajdu m.in. na zakopiańskich Krupówkach czy  Deptaku w Wiśle, gdzie dodatkowo odbyła się wystawa pojazdów zabytkowych Automobilklubów Śląskiego i Beskidzkiego, podobnie jak podczas „startu honorowego”.  Meta rajdu usytuowana była pod Halą TS ”Wisła” kończyła 757 km trasę z 14 odcinkami specjalnymi na regularność.

Na bankiet i rozdanie nagród przybył zaproszony Komitet Honorowy w składzie: Sobiesław i Ewa Zasadowie, Maciej Stawowiak, Jan Ripper jr., Prezes PZM Andrzej Witkowski, Prezes ZO PZM Kraków Marek Rutkowski, Prezes Automobilklubu Krakowskiego Paweł Owczyński, przedstawiciel  FIVA Marek Gacek, Naczelnik Drogówki Komendy Wojewódzkiej Policji Maciej Rymar, a także przedstawiciele sponsorów: Orlen Oil SA., Katowicki Holding Węglowy i „Elte” – pomiar czasu oraz mediów: radia RMF FM, Gazety Krakowskiej, Classicauto, Automobilisty i TVP Kraków – Mariusz Suss, który poprowadził ceremonie wręczenia nagród – podwójnych, ponieważ organizatorzy pamiętali o wszystkich pilotach, którzy również otrzymali zwycięskie puchary jak ich kierowcy.

W klasyfikacji Generalnej zwyciężyli:

1.       Marcin Styczak i Mateusz Stryczak                 Porsche 911 1966r.

2.       Stanisław Postawka i Andrzej Postawka      Zastawa 101 Special 1979r.

3.       Artur Burtan i Piotr Kot                                       Fiat 128 Coupe 1975r.

I Rajd Polski Historyczny odniósł spektakularny sukces w opinii zawodników, gości i mediów.

Relacja i zdjęcia  Kasia Kaczmarzyk

Galeria zdjęć na stronie : http://rajdpolskihistoryczny.pl/galeria