IX Runda MPPZ – Częstochowa 24 – 26 sierpień 2012

Opublikowano dnia

Pod koniec sierpnia, w dniach 24 – 26 08.2012 odbyła się IX eliminacja Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych organizowana przez Automobilklub Częstochowski w ramach XXVII Rajdu Częstochowskiego oraz Dni Częstochowy. Do rajdu przystąpiło czterdzieści kilka pojazdów, w tym liczna reprezentacja Automobilklubu Krakowskiego.

Można już nazwać tradycją późny, bo w samo południe, start w pierwszym dniu zmagań, usytuowany w bazie rajdu – Hotelu „Scout”. Od samego rana w naszej reprezentacji trwały remonty automobili. Tuż przed samym startem udało się opanować defekt w BMW Michała i Karoliny. Z niecierpliwością oczekiwaliśmy na Karola, który w połowie drogi do Częstochowy naprawiał swoją Skodę i dotarł jako ostatni na start. Po odprawie i zaliczeniu testów z historii motoryzacji i BRD, w blasku słońca,  zawodnicy ruszyli na trasę przepełnioną licznymi zadaniami takimi jak: szukanie nazw ulic i miejscowości,  obiektów ze zdjęć, spisywanie kolorów domów, znaków drogowych,  liczenie torów lub szyn do wyboru, przejść dla pieszych poziomych lub pionowych, pomnożonych zjazdów na rondach, a to wszystko w trakcie całej trasy rajdu w pełnym ruchu, czytając itinerer, licząc kilometry, pilnując czasu etapu i stopera na kilku próbach na regularność. Przerywnikiem od intensywnego myślenia i żonglowania dużą ilością kartek były Otj – ty i Róża Wiatrów.

Trasa dnia pierwszego przebiegała przez tereny gmin: Częstochowa – Mirów, Mstów, Olsztyn, Częstochowa – tereny Huty. W Mstowie, zza samochodowej szyby, można było zobaczyć XIII wieczny   Klasztor zakonu kanoników laterańskich. A w Olsztynie podczas przerwy obiadowej w „Spiżu”  u podnóża góry zamkowej, podziwialiśmy ruiny XIII wiecznego zamku olsztyńskiego. Po dojechaniu do bazy rajdu odbyło się próbne strzelanie z broni potrzebne do zaliczenia próby sportowej podczas kryterium ulicznego, na który wszyscy z niecierpliwością oczekiwali. Niestety Marysia i Małgosia na tym etapie rajdu, zakończyły zmagania. Tuż za Olsztynem w fiaciku poszła uszczelka pod głowicą.

Po zachodzie słońca, zawodnicy w kolumnie pilotowanej przez policję przejechali pod Ratusz, gdzie na płycie placu Biegańskiego rozegrane zostało kryterium uliczne. Do wykonania były trzy próby sportowe Sz 1 – 3 oraz próba Sz-4 ze strzelaniem  o specjalną nagrodę.

Sobotnia trasa rajdu zapowiadała się krótka, na luzie ze zwiedzaniem. Pierwszy postój zlokalizowany był pod Częstochowskim Zakładem Przemysłu Zapałczanego. Zawodnicy mieli okazję być oprowadzeni po nieczynnym już zakładzie, przekształconym w muzeum. Zakład produkujący zapałki powstał w tym miejscu w roku 1882 i był pierwszą fabryką zapałek na ziemiach polskich. Założony był przez Karola von Gehliga i Juliana Huch. Następnie, zaliczając po drodze Otj – ty i licząc przejścia dla pieszych, dojechaliśmy do firmy President. Znajduje się tutaj Muzeum monet i medali Jana Pawła II. Założone w sierpniu 2011 roku z inicjatywy częstochowskiego biznesmena i filantropa Krzysztofa Witkowskiego. Są to prywatne zbiory i pamiątki właściciela.

Po szybkim i stanowczo za krótkim obejrzeniu zbiorów, wystartowaliśmy do ostatniego etapu i ostatniej próby sportowej. Zmierzając do centrum, rajdowicze zmagali się z licznymi utrudnieniami z powodu docierających tysięcy pielgrzymów na odpust jasnogórski, stojąc w gigantycznych korkach albo rozwijając ekstremalne prędkości.

Pod Ratuszem odbyła się wystawa pojazdów nie tylko zawodników, a także członków klubu częstochowskiego, przy dźwiękach częstochowskiej kapeli. Po przerwie obiadowej rozpoczął się Konkurs Elegancji z udziałem Prezydenta Miasta. Specjalnie do prezentowania pojazdu została zbudowana platforma.

Wieczorem odbył się rozdanie nagród z udziałem Prezydenta Miasta i Bal Komandorski z tańcami przy muzyce na żywo. Wszyscy uczestnicy zostali obdarowani licznymi upominkami, a zwycięzcy miejsc pierwszych otrzymali podwójne zaproszenia do hotelu „Orle Gniazdo”, m.in. nagrodę taką otrzymał Karol Filas. Tuż po północy świętowaliśmy urodziny Erwina, a organizatorzy przygotowali urodzinowy tort.

 

Wyróżnienia w Konkursach Elegancji otrzymali:

  • Fiat 124 Spider z 1970r.                                – Erwina Meisel
  • Triumph Spitfire 1500 z 1978r.                   – Pawła Łopatki
  • Mercedes 230 W 113 z 1967r.                    – Jana Sentyrza

 

W klasyfikacji prób sportowych sukces odniósł: Karol Filas – Skodą  1000 MB z 1967r.

 

W klasyfikacji  IX rundy MPPZ następujące miejsca zajęli:

  • Klasa PRE 1945

II miejsce           – Michał Żurek i Karolina Łomża – BMW 326 1938r.

IV miejsce             – Maria Kramarczyk i Małgorzata Martinek –Polski  Fiat 508 III Junak 1935 r.

  • Klasa POST 1945

III  miejsce          – Władysława Słuszniak i Bożena Żołnierkiewicz – Triumph Roadster 1949r.

  • Klasa POST 1960

I miejsce           – Karol Filas – Skoda 1000 MB 1967r.

IV miejsce          – Grażyna Hołojuch i Erwin Meisel – Fiat 124 Spider  1970r.

VI miejsce          – Jan Sentyrz i Małgorzata Sentyrz – Mercedes 230 W 113 1967r.

  • Klasa POST 1970

V miejsce            – Bogusław Sajdak i Tomasz Sajdak – Mercedes W 114 1972r.

IX miejsce            – Władysław Płaczek i Katarzyna Kaczmarzyk – Fiat X 1/9 1978r.

XIV miejsce          – Paweł Łopatka i Beata Bojan – Triumph Spitfier 1978r

Relacja i zdjęcia - Kasia Kaczmarzyk