7 września 2012 na Krakowskim Rynku Głównym odbył się Start Honorowy I Rajdu Polski Historycznego. Twórcą tego ważnego wydarzenia jest Erwin Meisel wraz z Grażyną Hołojuch oraz komandorem rajdu Andrzejem Lenczowskim.
„Rajd Polski” jest jednym z najstarszych rajdów w Europie – od 1921r. – który dzięki perfekcyjnej organizacji, wysokiej skali trudności oraz polskiej gościnności od samego początku przyciągał najlepszych kierowców z całej Europy. Po II wojnie światowej – w 1947r. – dzięki Automobilklubowi Krakowskiemu ponownie ruszyła ta prestiżowa impreza samochodowa, z czasem zakwalifikowana przez FIA jako jedna z eliminacji Mistrzostw Europy i Puchar Narodów – jedna z trzech!: Rajd Monte Carlo, Rajd Słońca Północy i Rajd Polski. Rajd ten do dziś stanowi legendę polskiego automobilizmu wraz z biorącymi w nich udział zawodnikami m.in.: Henryk Leifeld, Jan Ripper, Tadeusz Rychter, Sobiesław Zasada, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Stawowiak, Robert Mucha…i wielu innych.
Dzięki naszym kolegom oraz Automobilklubowi Krakowskiemu po raz pierwszy udało się zorganizować Rajd Polski Historyczny, który dołączył do prestiżowych imprez samochodowych takich jak: Rallye Monte Carlo Historique, Safari Rally Historic czy Historyczny Rajd Akropolis. Udało się również zorganizować spotkanie po latach „legend kierownicy”.
Pomiędzy kościołami św. Wojciecha a Mariackim usytuowana była strefa oczekiwania na start. Pośród zawodników dostrzec można było Roberta Burcharda, Grzegorza Gaca, Andrzeja Postawkę, Adama Polaka, Romualda Chałasa oraz stałych bywalców rajdów pojazdów zabytkowych – Marcina Stryczaka, Macieja Drąga, Tadeusza Durczyńskiego, Arka Wieczorka, Pawła Brukszo i innych. Na Starcie Honorowym, pod reprezentatywną bramą grał zespół jazzowy, a tuż obok w ogródku pobliskiej restauracji zasiadła liczna grupa zaproszonych gości. W skład Komitetu Honorowego wchodzili: Sobiesław i Ewa Zasadowie, Maciej Stawowiak, Andrzej Jaroszewicz, Ryszard Nowicki, a także prezesi Automobilklubu Krakowskiego Edmund Oprocha i Paweł Owczyński oraz inni goście i zawodnicy sportu samochodowego. Każdy z zaproszonych gości miał przyjemność wystartować kolejno podjeżdżającą załogę w asyście policjantów ubranych w przedwojenne mundury. Konferansjerem był Mariusz Suss z telewizji TVP Kraków.
Tuż za startem odbywała się wystawa pojazdów zabytkowych, w większości przedwojennych, członków Automobilklubu krakowskiego, EAA, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Muzeum Pożarnictwa z Alwerni oraz miłośników i kolekcjonerów z Małopolski. Wszystkie auta, motocykle, autobusy i wozy strażackie otworzyły uroczystość „Startu Honorowego”. Zawodnicy po wystartowaniu przejeżdżali przez szpaler automobili. Po odjechaniu ostatniej załogi, automobile utworzyły kolumnę i pod eskortą policji i czasowym zamknięciu skrzyżowań i wstrzymaniu ruchu ulicznego na trasie przejazdu, automobile udały się na paradę ulicami Krakowa, a następnie na otwarcie „Moto Classic Show” w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Start Honorowy I Rajdu Polski Historycznego oraz wystawa i parada pojazdów zabytkowych zgromadziła blisko 100 pojazdów w Rynku Głównym wzbudzając ogromny podziw i zainteresowanie.
http://www.youtube.com/watch?v=4vYb9pPQ6Wg
Relacja i zdjęcia Kasia Kaczmarzyk