1938r. Fiat 500 Topolino A

Topolino 3-crop20160509_15121820160509_15130420160509_15132120160509_151502

Właściciel: Maria i Ryszard Kramarczyk

Fiat 500A ma dolnozaworowy silnik o pojemności 569 cm³ i mocy 13 KM przy 4000 obr/min. Ze względu na małe rozmiary i szary kolor zyskał przydomek topolino (myszka). Pojazd osiągał prędkość maksymalną około 85 km/h. Przed wojną licencję na pięćsetkę zakupiła francuska Simca jako Simca Fiat 5 oraz niemieckie NSU. Montowano je także w zakładach Austro-Fiat krótką serię zmontowano w polskich zakładach PZInż Poza standardowym nadwoziem coupedrezdeńskiej firmie Glaeser powstawały dwie odmiany nadwozi kabriolet, zaś Weinsberg wyprodukował niewielką liczbę stylowych nadwozi spider.

W trakcie produkcji oferowano trzy podstawowe wersje modelu Topolino:

  • Fiat 500A – w latach 1936-1948, z przerwą na końcowy okres wojny i czas powojennej odbudowy {w 1944 roku zakłady koncernu Fiat zostały zbombardowane przez aliantów},
  • Fiat 500B – w latach 1948-1949,
  • Fiat 500C – w latach 1949-1955.

Dane techniczne:

  • R4 0,6 l (569 cm³), 2 zawory na cylinder, SV
  • Układ zasilania: gaźnik poziomy Solex 22HD
  • Moc maksymalna: 13 KM (9,7 kW) przy 4000 obr/min
  • Skrzynia 4biegowa, 3ci i 4ty zsynchronizowany

  • Masa pojazdu 535 kg

  • Prędkość maksymalna 85 km/h

  • Zużycie paliwa 6 l/100km

  • Zbiornik paliwa 22 litry

Samochód zakupiony w 1995 roku, odrestaurowany w 2016 roku.